Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?
Po latach cyklicznych płatności rat kredytu udało Ci się w końcu spłacić pełną wartość ciążącego na Tobie zobowiązania hipotecznego. Od teraz będziesz “wolny”, a Twoje mieszkanie nie będzie już przedmiotem zabezpieczenia umowy. Nie będzie, jeśli wykreślisz hipotekę z księgi wieczystej spłaconej właśnie nieruchomości. Jak to zrobić? Jak uwolnić się od banku. Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej? Sprawdzamy.
Jak działa hipoteka?
Zabezpieczenie w formie hipoteki to ograniczone prawo rzeczowe, które nabywa wierzyciel hipoteczny w celu zabezpieczenia swoich roszczeń wynikających z zawartej z dłużnikiem umowy. W Polsce z pojęciem hipoteki najczęściej spotkać możemy się w aspekcie kredytów mieszkaniowych, które cechuje zarówno wysoka kwota, jak i długi okres finansowania.
Jeśli kredytobiorca przestanie spłacać zaciągnięte zobowiązanie, bank lub SKOK, udzielający kredytu, w stosunkowo prosty sposób może zająć mieszkanie, sprzedać je i odzyskać w ten sposób wyłożone pieniądze.
Sprawdź też: Rodzaje ubezpieczeń kredytu hipotecznego
Co istotne, wierzyciel hipoteczny ma pierwszeństwo przed innymi wierzycielami, co oznacza, że jeśli w trakcie spłacania kredytu hipotecznego popadniesz w długi, inni wierzyciele nie będą mogli “wejść” na spłacane mieszkanie i domagać się zaspokojenia roszczeń z tego składnika Twojego majątku.
Kto może być wierzycielem hipotecznym?
Mimo że hipoteka to termin kojarzony przede wszystkim z kredytami na mieszkanie czy inną nieruchomość, to wierzycielem hipotecznym może być także podmiot zupełnie niezwiązany z udzielaniem pożyczek.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wierzycielem hipotecznym w Polsce może być:
- Osoba fizyczna – np. wierzyciel alimentacyjny, na którego rzecz zostały przez sąd zasądzone alimenty;
- Bank, Spółdzielcza Kasy Oszczędnościowo Kredytowa oraz instytucje finansowe, które udzieliły kredytu mieszkaniowego (zabezpieczonego hipoteką);
- Przedsiębiorstwo działająca w dowolnej formie prawnej (spółka prawa handlowego, spółka osobowa);
- Organ administracji publicznej lub instytucja państwowa np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy, Urząd Gminy, etc.
Podkreślić trzeba, że dokonanie wpisu o hipotece w księdze wieczystej nieruchomości nastąpić może zarówno poprzez zawarcie umowy pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem, ale także poprzez orzeczenie sądu lub organu administracji publicznej do tego uprawnionego.
Wpis o hipotece widnieje w księdze wieczystej do dnia pełnego wywiązania się z ciążących na dłużniku obowiązków, co w przypadku kredytu na mieszkanie oznacza spłatę wszystkich rat kredytu i kosztów z nim związanych, które wynikają z umowy kredytowej.
Czy wpis o hipotece jest wykreślany automatycznie?
Wpis o ustanowieniu hipoteki nie jest wykreślany automatycznie po spłacie całego zobowiązania. Co prawda w myśl art. 94 ustawy o księgach wieczystych i hipotece wygasa ona automatycznie (wierzyciel nie może rościć sobie żadnych praw, jeśli spłata zadłużenia jest bezsporna), jednak aby wpis został z KW usunięty, konieczne jest złożenie w wydziale prowadzącym księgę wieczystą stosownego wniosku – właśnie o wykreślenie hipoteki.
Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej? Krok po kroku
Aby hipoteka została wykreślona z księgi wieczystej nieruchomości, niezbędne jest podjęcie odpowiednich działań. Pamiętaj jednak, że aby to było możliwe, całe zadłużenie musi zostać spłacone, a Ty musisz zdobyć potwierdzenie tego faktu i zgodę wierzyciela na wykreślenie hipoteki.
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej należy rozpocząć zatem od:
- spłaty całego zadłużenia
- uzyskania potwierdzenia spłaty pełnego zobowiązania
- uzyskania zgody wierzyciela na wykreślenie hipoteki
- złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki
Zgoda wierzyciela na wykreślenie hipoteki
Abyś mógł złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości, musisz uzyskać potwierdzenie spłaty całego zobowiązania oraz zgodę wierzyciela (banku) na wykreślenie hipoteki z KW. Jest to tzw. list mazalny, który będzie wymagany przez sąd.
Dokument taki musi zawierać:
- datę i miejsce sporządzenia dokumentu
- dane kredytobiorcy (dłużnika)
- dane umowy kredytowej (numer, data zwarcia, etc.)
- potwierdzenie całkowitej spłaty kredytu
- zgoda na wykreślenie wpisu z księgi wieczystej
- podpisy osób upoważnionych do jego wystawienia
Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Co musi zawierać?
Na wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej mieszkania, domu czy innej nieruchomości składa się kilka dokumentów. Są to:
- wypełniony druk WK-WPIS
- oświadczenie wierzyciela hipotecznego o uregulowaniu zobowiązania i jednocześnie wyrażeniu zgody na wykreślenie hipoteki (list mazalny)
- pełnomocnictwa osób podpisanych pod oświadczeniem (listem mazalnym), na podstawie których zostało ono wydane
- dowód uiszczenia opłaty sądowej
W 2022 roku opłata sądowa od wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej wynosi 100 zł i nic nie wskazuje na to, by miała ona ulec zmianie w roku 2023. Mimo że wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości nie jest procesem zbyt czasochłonnym, to rozpatrzenie wniosku przez sąd może zająć nawet kilka miesięcy.